loading...

شفق

بازدید : 25574
جمعه 14 مهر 1402 زمان : 18:14

رستوران و کافي شاپ آفريقايي در دوبي همچنین در اطراف تله کابین رامسر تفریحات دیگری مانند، شهربازی، گشت دریایی، کارتینگ، زیپلاین و… درباره دیدنی ها و تفریحات دریاچه الیمالات نور بیشتر بخوانید. در لیستی که قبل از سفر، از جاهای دیدنی و تفریحات رامسر مینویسید این کاخ با شکوه را جا بدهید. قلعه گرماور در نزدیکی روستایی به همین نام یکی از جاهای دیدنی سیاهکل با سابقه تاریخی مربوط به پیش از اسلام است. آتشکده آمل مربوط به دوره ساسانیان است. پل فلزی یا پل معلق آمل مربوط به دوره پهلوی است و در آمل جنب پل دوازده چشمه واقع شدهاست. تامین نقدینگی از مشکلات معدن شرق گلستان است. امام جمعه آمل دربخش دیگری از سخنانش به بحران و تنش آبی در مازندران اشاره کرد و گفت: برای جبران کمبود آب بخش کشاورزی وحتی تامین آب شرب شهرهای مرکزی مازندران، ساخت سد هراز از حدود ۱۶ سال قبل درشهرستان آمل شروع شده و هنوز به نیمه هم نرسیده است. شرکت آب منطقهای تهران مجوز اجرای طرح سامانه مهار نشت آب سد لار برای تأمین آب آشامیدنی پایتخت را دریافت کرده و پیگیر اجرای آن در بالادست سد در حال ساخت هراز است ، طرحی که به گفته کارشناسان چالشهای آن بیشتر از سد فینسک است و سبب تشدید تنش آبی در دشت استراتژیک هراز خواهد شد. این قله تنها به وسیله یال جنوبی به دیگر قلل منطقه متصل است و ارتفاع آن ۴۳۵۵ متر است. تلاشهایی مستمر و موفق که تنها از کاهش گونههای درخت کاج پیش گیری کرده، بلکه ضمن استفاده بهینه و مدیریت دقیق شاخهها و تنه درختان کاج قطع شده با کاربردهای گوناگون ، ازطریق صنایع بازیافت، به چرخه اقتصاد باز می گردد. ضمنا جاده ای که منتهی به آبشار می شود یک جاده رویایی با درخت های بلند و سرسبز در اطرافش است.

فضای اطراف این آبشار پوشیده از درختان مختلف از جمله درخت سیب، زالزالک و درختان جنگلی دیگر است که زیبایی این آبشار را دوچندان کرده اند. کتول واژهای کهن است که از دو بخش "کته" و "«اول" تشکیل شده است. برای معرفی یکی دیگر از جاهای دیدنی ساری، باید دوباره به سراغ آثار دوران قاجار برویم. برای رسیدن به جنگل دالخانی از جاهای دیدنی رامسر باید به سمت شرق رامسر حرکت کنید تا به سه راهی جنت رودبار برسید. جنگل دالخانی یا دالیخانی علاوه بر اینکه مکان بکری برای پیادهروی و کمپ زدن است، با ارتفاع ۸۰۰ متر جنگلی نیمه مرتفع به شمار میرود و برای علاقهمندان به کوهنوردی در جنگل گزینه بسیار خوبی محسوب میشود. همچنین با افزایش تدریجی ارتفاع، فضای مهآلود جنگل افزایش مییابد و تصاویری رویاییتری در سفر به جنگل دالخانی برای شما پدید میآورد. حد غربی پارک ملی گلستان از روستای تنگراه در استان گلستان شروع میشود و حد شرقی آن در روستای رباط قرهبیل واقع در استان خراسان شمالی پایان مییابد. از ویژگیهای مهم دشت لار، نقش ارتباطی آن میان فلات مرکزی ایران (ری قدیم و تهران جدید) و جلگۀ مازندران بود. پارک ملی گلستان، اولین پارک ملی کشور به شمار میرود که نامِ آن در اولین ذخیرهگاه کره یونسکو در ایران به ثبت رسیده است. بسیاری از کوهنوردان اصلاً از وجود این کوهها در مجاورت مرزهای ترکیه مطلع نیستند و اگر هستند اطلاعات بسیار اندکی از آن دارند.

بسیاری از مسافران به تصور پایان راه لاویج به این دهکده پس از صرف یک غذا در کنار رودخانه و گذران چند ساعتی کنار آب به سفر یکروزهشان در دهکده پایان میدهند ولی من به شما میگویم این کار را نکنید. ، دشتی وسیع در رشتهکوههـای البـرز میانی، بـر سر راه تـاریخـی ری ـ طبرستان. این پهنههای وسیع را ناصره دشت و لووه سر مینامند. ابتدا از مسیری با کوه های زیبا عبور می کنید، پس از آن به جاده ای می رسید که درختان سر به فلک کشیده دارد و در نهایت به جاده خاکی می رسید که مسیر دریاچه ولشت است. راه تاریخی دشت لار از سمت جنوب دارای 4 شاخه بود که در دشت لار به یکدیگر میپیوست و ازطریق عبور از تنگۀ سفیدآب و گردنۀ کبود و کوه پاکبود، به درۀ گوشلک متصل، و از آن طریق به بلده و نور مازندران مرتبط میشد. بر اثر عوامل اکولوژیکی، توپوگرافی، خاک و دیگر عوامل حیاتی، پوشش گیاهی منطقه از زمانهای بسیار دور، راه تکامل و دگرگونی را پیموده، و در ترکیب آن، بهویژه تحت تأثیر چرای دام، تغییراتی حاصل گشته است. همچنین فراوانی آبهای روان و وجود صدها چشمه با آب بسیار گوارا از مهمترین ویژگیهای این ناحیه از البرز مرکزی است. مسیر گرده آلمان ها-فرانسوی ها از اولین مسیرهای روی گرده این دیواره گرانیتی است.

مهم نیست در چه فصلی از سال سفر میکنید، بهتر است حتما لباس گرم همراهتان داشته باشید مخصوصا اگر قصد کمپ کردن دارید. اگر قصد دارید طبیعت بکر و بینظیری را لمس کنید، سراغ این منطقه بروید. به نظر شما بکر ترین نقطه شمال چه جایی می تواند باشد؟ جایی که با آرامش بینظیر خود میتواند برای یک سفر یک روزه در زمستان مناسب باشد و شما را از شلوغیهای شهر دور کند. توجه کنید که اگر در فصلهای سرد سال مانند پاییز و زمستان قصد سفر به این منطقه را دارید حتما وسایل امنیتی، لباس گرم و کفش پیادهروی مناسب همراه داشته باشید. چنانچه قصد سفر به سمت مازندران را دارید و محور هراز انتخاب شماست، ابتدا از این محور، وارد آمل در مازندران میشوید. جنگل رنگو دارای گرمابه قدیمی، امامزاده ابراهیم است و از لحاظ طبیعی دارای طبیعت زیبا اطراف آبشار و دره های مسیر رودخانه های منطقه است. به عبارت دیگر تلفیق جریان آب با طبیعت تماشایی پیرامونی سبب شهرت این مکان شده است. شاخههای دیگر آن نوررود، هاچهرود، و انگرود است که در شمال کوه پالونگردن واقعاند و به سمت شمال جریان دارند و در محل اوزکلا و باغبانکلا به رودخانۀ هراز میریزند. دامنه های آن در شمال و غرب به کشورهای مجاور امتداد می یابد، تقریباً از دریاچه وان ترکیه آغاز و تا جنوب و جنوب شرقی ایران امتداد پیدا کرده است. به غیر از منطقه میرزا بالیو، تقریباً در هر قسمت از پارک، گونه های مختلفی از این پارک دیده می شود. مجموعاً 405 گونۀ گیاهی متعلق به 48 تیره و 37 تیپ در این منطقه شناسایی شده است که بیشترین گونه متعلق به تیرۀ کاسنی، و کمترین آن متعلق به تیرههای استبرق، پیچک، ناز، سرو، خواجهباشی، پنیرک، ثعلب، ورس، و قیچ است.

مدیرکل محیط زیست گلستان ادامه داد: اجرای طرح های گردشگری همراه با کسب درآمد و شغل پایدار بومیان را بی نیاز از شکار کرده و زمینه حفظ و گسترش گونه های زیستی و جانوری را فراهم خواهد کرد. به همین علت مردم محلی آن را با شکر مخلوط کرده و آن را قابل خوردن میکنند. دامنۀ ارتفاعی دشت لار میان 500‘2 تا 200‘4 متر از سطح دریا ست و دمای متوسط سالانۀ آن °5 / 6 سانتیگراد و میانگین بارندگی سالانهاش 760 میلیمتر است و آبوهوایی مرطوب و سرد دارد. یکی از دلایلی که باعث شگفتی همگان شده خنکی آب این چشمه است که در فصل تابستان خنک تر از زمستان می باشد. از غذاهای محلی گرگان میشود به خورشت ساک، فسنجان خارش، ماش پتی خارش، قیمه خارش، باقلا پته، کئی ترشک، اسپناق خارش و بانجام خارش اشاره کرد که می توانیند چند نوع از این غذاهای محلی رو در بهترین رستوران های گرگان میل کنید. پیش از آنکه دشت لار بهعنوان منطقۀ حفاظتشده منظور شود، کشاورزی نیز در آنجا صورت میگرفت و بیشتر زمینهای آنجا بهصورت دیم و آبی به زیر کشت محصولات زودبازده مانند گندم، جو، عدس، نخود، ماش و جز آنها میرفت. رشته کوههای کرمان به صورت یک مثلث وارونه از شمالشرقی شهر کرمان تا جنوبشرقی آن امتداد دارد. آبی که شما در حال مشاهده آن هستید از طریق چشمه های بالای آبشار تامین می شود! به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری ایرنا، انتقال آب بین حوضهای در کشور اگر چه یکی از موضوعات پربحث یکی دو دهه اخیر بوده ، ولی در چند سال گذشته به دلیل تنشهای آبی در مناطق مختلف، اعتراضها به این اقدام بیشتر شده است. حتما می دانید هر ساله در فصول مختلف، شاهد جمعی از کوهنوردان هستیم که برای صعود به یکی از معروف ترین کوه های ایران حرکت می کنند.

قله دماوند که به عنوان بام ایران شناخته می شود ، بلندترین آتشفشان در آسیا و خاورمیانه است ،در صورت تمیز بودن آب و هوا می توان این قله را از بسیاری از شهرهایی مثل قم ، تهران ، ورامین و استان هایی مثل گیلان اصفهان (ارتفاعات نطنز) و حتی در صورت کاملا پاک بود هوا از بخش هایی در ترکمنستان مشاهده کرد. کوهستان توچال به صورت خط الراسی شرقی-غربی در جناح جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد. روستای زیارت از شهر گرگان حدود ۱۷ کیلومتر فاصله دارد و در قسمت جنوبی آن قرار گرفته است! وسعت دشت لار حدود 300 کمـ2 است که حدود آن مناطق کوهستانی است و بقیۀ آن را دشتی هموار تشکیل میدهد. در دامنۀ کوههای بلندی که دشت لار را در بر گرفته است، تپهماهورهای کمارتفاعی وجود دارد که هرچه به رودخانۀ لار نزدیکتر میشوند، کوتاهتر شده، و سرانجام در دشت هموار لار ناپدید میشوند. در سمت شمال 3 رودخانۀ مذکور و در دامنۀ شمالی، کوههای دیوسیاه، سهسنگ و چشمهکلا، و رودهایی مانند سیاهرود، رود پنیری، دریوک، لوتره و آبمشکانبار وجود دارند که آبریز آنها به سمت شرق است و بهسبب وجود ارتفاعات بلند در سمت شمال، به شاخۀ غربی رودخانۀ هراز نمیریزند، بلکه از دامنههای شمالی قلۀ دماوند عبور کرده، در منطقۀ کهرود بالا و کهرود پایین و علیآباد در مسیر جادۀ هراز به شاخۀ جنوبی رودخانۀ هراز میپیوندند. رودهای سمت شمال کوههای مذکور از غرب به شرق به ترتیب اینها هستند: بطاهرکلا و خوشرود که از دامنههای شمالی کوه قبله و کوه خرسنگ سرچشمه میگیرند، کمررود که از دامنۀ شمالی کوه سرخک جاری است، رود درۀ گوشلک که از کوه کبود آغاز میشود، و یالرود و حطررود که از دامنههای شمالی کوه چپکرو سرچشمه میگیرند.

این قله سرچشمه اصلی رودخانهٔ وارنگرود بوده که سرچشمه و منبع اصلی دریاچهٔ سد کرج است. قله خلنو، از جنوب به شمشک و رودبار قصران، از شمال به درهٔ رودخانهٔ وارنگرود، از شرق به دشت لار (محدوده لواسانات) و از غرب به وسیلهٔ خطالرأس هرزهکوه به درهٔ رودخانه کرج متصل میشود. کوه دماوند از جانب شمال توسط رودخانهٔ تینه، از سمت جنوب و شرق توسط رودخانهٔ هراز و از سمت غرب نیز توسط رودخانهٔ لار محصور شدهاست. در فصل بهار و تابستان هوا خنک و معتدل است و با وجود گل های شقایق قرمز و درختان تنومند طبیعتی محصور کننده را شکل می دهند. وی دربخش دیگری با اشاره به اینکه ساخت سد لار درابتدا با هدف تامین بخش کشاورزی مازندران ساخته شده، اما پس از افتتاح به طور کامل به استان تهران هدیه و واگذار شده است، خاطرنشان کرد: حتی در سالهای اخیر، مسئولان استان تهران با دست درازیهای غیرمسئولانه خواهان انتقال آب چشمههای اطراف سد لار که تامین کننده آب وحیات رودخانه هراز ومردم مازندران است، به سمت سد لار دارند. اگر می خواهید در مورد این قلعه اطلاعات بیشتری به دست آورید، در ادامه با ما همراه باشید. اگر خوب دقت کنید؛ گوسفندانی خواهید دید که در حال مرتعی هستند و لذت گشت و گذار در این مکان را چندین برابر خواهد کرد.

قدمت تاریخی دره لار به قرون اولیه اسلام میرسد و در چند سده اخیر به سبب داشتن آب و سبزه خوب مورد توجه خاص بودهاست که از ۲۷سال پیش این منطقه با وسعت ۷۳۵۰۰هکتار به پارک ملی تبدیل شد، در سال ۱۳۵۷پارهای تغییرات در حد و حدود منطقه داده شده و از سال ۱۳۶۱برابر مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به منطقه حفاظت شده تبدیل و در سال گذشته نیز منطقه مذکور مجدداً طبق مصوبه شماره ۱۹۷مورخ ۲۵/۷/۱۳۸۰شورای عالی حفاظت محیط زیست به پارک ملی ارتقا یافت و قسمتهای گستردهای از حوزه آبخیز لار نیز با مصوبه قانونی به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شدهاست. این ماهی جز در زیستگاههای بسیار خاص قادر به زندگی نیست. بسیاری از ما عادت داریم تا منطقهای را میبینیم که کمی گود است و در آن آب هم وجود دارد، تنی به آب بزنیم و دلی از عزا در بیاوریم؛ اما واقعیت این است که دریاچه گل رامیان برای شنا به هیچ عنوان مناسب نیست! در این مسیر محو زیبایی هایی خواهید شد که بیشتر به یک پارک جنگلی شباهت دارند و در انتهای آن فضای خاصی برای پارک خوردوها تعیبه شده است، اما بعد از این مسیر باید تقریبا 200 متر پیاده روی کرده و از پل ها و رودخانه هایی بگذرید تا به آبشار دوقلوی زیارت برسید. با ورود به این جاده و با گذر از میان باغات همواره سبز پرتقال به روستای سیاهکل رود و خیاط محله وارد خواهید شد. در این میان رود لار معروف ترین رود این منطقه محسوب می شود.

با عبور از این دشت دیدنی به جاده ای مالرو که در ضلع شمالی دشت هویج قرار دارد، می رسید که به گردنه افجه ختم می شود و این جاده شما را به دشت لار کوچک که معروف به لار خشک یا قلقلک است می رساند. این رودها سرچشمۀ شاخۀ غربی رودخانۀ هراز را ــ که از شرق جادۀ چالوس آغاز میشود و در جهت غرب به شرق از روستاهای نسن، پیل، تنه، نیکنامده، یوش، یاسل، بلده، زرینکمر، دویلات، ولاشید، تاکر، سوتهتالار، و رزن عبور مینماید ــ تشکیل میدهند، و در محل هردورود به جادۀ هراز و شاخۀ جنوبی رودخانۀ هراز ــ که سرچشمۀ آن از گردنۀ امامزاده هاشم در مرز شهرستان دماوند آغاز میشود و از جنوب به شمال جریان دارد ــ میپیوندند. متاسفانه با توجه به طبیعت زیبا و دسترسی راحتی که برای این آبشار وجود دارد اما امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است. این منطقه سبز و زیبا جاذبه های گردشگری و زیبایی های طبیعی فراوانی را نیز در درون خود جای داده است و از جمله مناطق توریستی استان گیلان به شمار می رود. در سمت جنوب کوههای نامبرده، دهها دره و رود نسبتاً کوتاه وجود دارد که سرچشمۀ اولیۀ رودخانۀ لار را تشکیل میدهند. رودهای ذکرشده در محل روستای کلیک واقع در جنوب غربی بلده به یکدیگر پیوسته، و به شاخۀ غربی رودخانۀ هراز میریزند.

شاخابههای انتهای غربی رودخانۀ هراز که از دامنههای شرقی قلۀ آزادکوه (با ارتفاع 355‘4 متر) آغاز میشود. آب این رودخانه تا پیش از برپایی سد لار در 1361 ش به رودخانۀ هراز میریخت. دشت لار از سال 1361 به بعد به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شده است و از سال 1370 مساحتی حدود 56000 هکتار از آن جزو منطقه تیراندازی و شکار ممنوع قرار گرفته است. سهشنبه 99/5/28، مشهد , (اخبار رسمی): یکی از پدیده های بی نظیر طبیعی در شمال ایران و در مازندران، آبشار آب پری می باشد که در بین عجیب ترین و شگفت انگیز ترین آبشار هایی است که هر ساله گردشگران و توریست های بسیاری برای دیدن آن به مازندران سفر می کنند. این رشته از کوهها با جهت شمال به جنوب، بر روی نوار مرزی ایران و ترکیه امتداد یافته، با رسیدن به کوه موسوم به شیخان و توسط دره آلواتان سردشت و رودخانه زاب کوچک که از ایران به داخل عراق جاری است، از کوههای کردستان جدا میشود. حتی توصیه می شود که به مراکز خرید نور نیز مراجعه نمایید تا بتوانید با خرید آن چه نیاز دارید از پاساژ های این شهر استفاده کنید. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۰ نفر بودهاست. اگر به نقشه ایران بنگریم، در فاصلهای نه چندان دور از زاگرس نواری کوهستانی منقطع و در عین حال با امتداد شمالغربی به جنوبشرقی، از جنوب قم تا حوالی رفسنجان به پیش میرود. علم کوه دیواره ای دارد که این دیواره از گذشتههای دور مورد توجه کوهنوردان جهان بوده و کوهنوردان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی و … زیرا هر یک از آنها در نقاط گوناگون جغرافیایی و دور از یکدیگر و جدا شده توسط دشتها و بیابانها قرار دارند. آبشار رنگو دارای دریاچهای نیم دایرهای بوده و از 1 محل ریزش اصلی وچندین محل ریزش فرعی تشکیل شده است.

رستوران و کافي شاپ آفريقايي در دوبي همچنین در اطراف تله کابین رامسر تفریحات دیگری مانند، شهربازی، گشت دریایی، کارتینگ، زیپلاین و… درباره دیدنی ها و تفریحات دریاچه الیمالات نور بیشتر بخوانید. در لیستی که قبل از سفر، از جاهای دیدنی و تفریحات رامسر مینویسید این کاخ با شکوه را جا بدهید. قلعه گرماور در نزدیکی روستایی به همین نام یکی از جاهای دیدنی سیاهکل با سابقه تاریخی مربوط به پیش از اسلام است. آتشکده آمل مربوط به دوره ساسانیان است. پل فلزی یا پل معلق آمل مربوط به دوره پهلوی است و در آمل جنب پل دوازده چشمه واقع شدهاست. تامین نقدینگی از مشکلات معدن شرق گلستان است. امام جمعه آمل دربخش دیگری از سخنانش به بحران و تنش آبی در مازندران اشاره کرد و گفت: برای جبران کمبود آب بخش کشاورزی وحتی تامین آب شرب شهرهای مرکزی مازندران، ساخت سد هراز از حدود ۱۶ سال قبل درشهرستان آمل شروع شده و هنوز به نیمه هم نرسیده است. شرکت آب منطقهای تهران مجوز اجرای طرح سامانه مهار نشت آب سد لار برای تأمین آب آشامیدنی پایتخت را دریافت کرده و پیگیر اجرای آن در بالادست سد در حال ساخت هراز است ، طرحی که به گفته کارشناسان چالشهای آن بیشتر از سد فینسک است و سبب تشدید تنش آبی در دشت استراتژیک هراز خواهد شد. این قله تنها به وسیله یال جنوبی به دیگر قلل منطقه متصل است و ارتفاع آن ۴۳۵۵ متر است. تلاشهایی مستمر و موفق که تنها از کاهش گونههای درخت کاج پیش گیری کرده، بلکه ضمن استفاده بهینه و مدیریت دقیق شاخهها و تنه درختان کاج قطع شده با کاربردهای گوناگون ، ازطریق صنایع بازیافت، به چرخه اقتصاد باز می گردد. ضمنا جاده ای که منتهی به آبشار می شود یک جاده رویایی با درخت های بلند و سرسبز در اطرافش است.

فضای اطراف این آبشار پوشیده از درختان مختلف از جمله درخت سیب، زالزالک و درختان جنگلی دیگر است که زیبایی این آبشار را دوچندان کرده اند. کتول واژهای کهن است که از دو بخش "کته" و "«اول" تشکیل شده است. برای معرفی یکی دیگر از جاهای دیدنی ساری، باید دوباره به سراغ آثار دوران قاجار برویم. برای رسیدن به جنگل دالخانی از جاهای دیدنی رامسر باید به سمت شرق رامسر حرکت کنید تا به سه راهی جنت رودبار برسید. جنگل دالخانی یا دالیخانی علاوه بر اینکه مکان بکری برای پیادهروی و کمپ زدن است، با ارتفاع ۸۰۰ متر جنگلی نیمه مرتفع به شمار میرود و برای علاقهمندان به کوهنوردی در جنگل گزینه بسیار خوبی محسوب میشود. همچنین با افزایش تدریجی ارتفاع، فضای مهآلود جنگل افزایش مییابد و تصاویری رویاییتری در سفر به جنگل دالخانی برای شما پدید میآورد. حد غربی پارک ملی گلستان از روستای تنگراه در استان گلستان شروع میشود و حد شرقی آن در روستای رباط قرهبیل واقع در استان خراسان شمالی پایان مییابد. از ویژگیهای مهم دشت لار، نقش ارتباطی آن میان فلات مرکزی ایران (ری قدیم و تهران جدید) و جلگۀ مازندران بود. پارک ملی گلستان، اولین پارک ملی کشور به شمار میرود که نامِ آن در اولین ذخیرهگاه کره یونسکو در ایران به ثبت رسیده است. بسیاری از کوهنوردان اصلاً از وجود این کوهها در مجاورت مرزهای ترکیه مطلع نیستند و اگر هستند اطلاعات بسیار اندکی از آن دارند.

بسیاری از مسافران به تصور پایان راه لاویج به این دهکده پس از صرف یک غذا در کنار رودخانه و گذران چند ساعتی کنار آب به سفر یکروزهشان در دهکده پایان میدهند ولی من به شما میگویم این کار را نکنید. ، دشتی وسیع در رشتهکوههـای البـرز میانی، بـر سر راه تـاریخـی ری ـ طبرستان. این پهنههای وسیع را ناصره دشت و لووه سر مینامند. ابتدا از مسیری با کوه های زیبا عبور می کنید، پس از آن به جاده ای می رسید که درختان سر به فلک کشیده دارد و در نهایت به جاده خاکی می رسید که مسیر دریاچه ولشت است. راه تاریخی دشت لار از سمت جنوب دارای 4 شاخه بود که در دشت لار به یکدیگر میپیوست و ازطریق عبور از تنگۀ سفیدآب و گردنۀ کبود و کوه پاکبود، به درۀ گوشلک متصل، و از آن طریق به بلده و نور مازندران مرتبط میشد. بر اثر عوامل اکولوژیکی، توپوگرافی، خاک و دیگر عوامل حیاتی، پوشش گیاهی منطقه از زمانهای بسیار دور، راه تکامل و دگرگونی را پیموده، و در ترکیب آن، بهویژه تحت تأثیر چرای دام، تغییراتی حاصل گشته است. همچنین فراوانی آبهای روان و وجود صدها چشمه با آب بسیار گوارا از مهمترین ویژگیهای این ناحیه از البرز مرکزی است. مسیر گرده آلمان ها-فرانسوی ها از اولین مسیرهای روی گرده این دیواره گرانیتی است.

مهم نیست در چه فصلی از سال سفر میکنید، بهتر است حتما لباس گرم همراهتان داشته باشید مخصوصا اگر قصد کمپ کردن دارید. اگر قصد دارید طبیعت بکر و بینظیری را لمس کنید، سراغ این منطقه بروید. به نظر شما بکر ترین نقطه شمال چه جایی می تواند باشد؟ جایی که با آرامش بینظیر خود میتواند برای یک سفر یک روزه در زمستان مناسب باشد و شما را از شلوغیهای شهر دور کند. توجه کنید که اگر در فصلهای سرد سال مانند پاییز و زمستان قصد سفر به این منطقه را دارید حتما وسایل امنیتی، لباس گرم و کفش پیادهروی مناسب همراه داشته باشید. چنانچه قصد سفر به سمت مازندران را دارید و محور هراز انتخاب شماست، ابتدا از این محور، وارد آمل در مازندران میشوید. جنگل رنگو دارای گرمابه قدیمی، امامزاده ابراهیم است و از لحاظ طبیعی دارای طبیعت زیبا اطراف آبشار و دره های مسیر رودخانه های منطقه است. به عبارت دیگر تلفیق جریان آب با طبیعت تماشایی پیرامونی سبب شهرت این مکان شده است. شاخههای دیگر آن نوررود، هاچهرود، و انگرود است که در شمال کوه پالونگردن واقعاند و به سمت شمال جریان دارند و در محل اوزکلا و باغبانکلا به رودخانۀ هراز میریزند. دامنه های آن در شمال و غرب به کشورهای مجاور امتداد می یابد، تقریباً از دریاچه وان ترکیه آغاز و تا جنوب و جنوب شرقی ایران امتداد پیدا کرده است. به غیر از منطقه میرزا بالیو، تقریباً در هر قسمت از پارک، گونه های مختلفی از این پارک دیده می شود. مجموعاً 405 گونۀ گیاهی متعلق به 48 تیره و 37 تیپ در این منطقه شناسایی شده است که بیشترین گونه متعلق به تیرۀ کاسنی، و کمترین آن متعلق به تیرههای استبرق، پیچک، ناز، سرو، خواجهباشی، پنیرک، ثعلب، ورس، و قیچ است.

مدیرکل محیط زیست گلستان ادامه داد: اجرای طرح های گردشگری همراه با کسب درآمد و شغل پایدار بومیان را بی نیاز از شکار کرده و زمینه حفظ و گسترش گونه های زیستی و جانوری را فراهم خواهد کرد. به همین علت مردم محلی آن را با شکر مخلوط کرده و آن را قابل خوردن میکنند. دامنۀ ارتفاعی دشت لار میان 500‘2 تا 200‘4 متر از سطح دریا ست و دمای متوسط سالانۀ آن °5 / 6 سانتیگراد و میانگین بارندگی سالانهاش 760 میلیمتر است و آبوهوایی مرطوب و سرد دارد. یکی از دلایلی که باعث شگفتی همگان شده خنکی آب این چشمه است که در فصل تابستان خنک تر از زمستان می باشد. از غذاهای محلی گرگان میشود به خورشت ساک، فسنجان خارش، ماش پتی خارش، قیمه خارش، باقلا پته، کئی ترشک، اسپناق خارش و بانجام خارش اشاره کرد که می توانیند چند نوع از این غذاهای محلی رو در بهترین رستوران های گرگان میل کنید. پیش از آنکه دشت لار بهعنوان منطقۀ حفاظتشده منظور شود، کشاورزی نیز در آنجا صورت میگرفت و بیشتر زمینهای آنجا بهصورت دیم و آبی به زیر کشت محصولات زودبازده مانند گندم، جو، عدس، نخود، ماش و جز آنها میرفت. رشته کوههای کرمان به صورت یک مثلث وارونه از شمالشرقی شهر کرمان تا جنوبشرقی آن امتداد دارد. آبی که شما در حال مشاهده آن هستید از طریق چشمه های بالای آبشار تامین می شود! به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری ایرنا، انتقال آب بین حوضهای در کشور اگر چه یکی از موضوعات پربحث یکی دو دهه اخیر بوده ، ولی در چند سال گذشته به دلیل تنشهای آبی در مناطق مختلف، اعتراضها به این اقدام بیشتر شده است. حتما می دانید هر ساله در فصول مختلف، شاهد جمعی از کوهنوردان هستیم که برای صعود به یکی از معروف ترین کوه های ایران حرکت می کنند.

قله دماوند که به عنوان بام ایران شناخته می شود ، بلندترین آتشفشان در آسیا و خاورمیانه است ،در صورت تمیز بودن آب و هوا می توان این قله را از بسیاری از شهرهایی مثل قم ، تهران ، ورامین و استان هایی مثل گیلان اصفهان (ارتفاعات نطنز) و حتی در صورت کاملا پاک بود هوا از بخش هایی در ترکمنستان مشاهده کرد. کوهستان توچال به صورت خط الراسی شرقی-غربی در جناح جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد. روستای زیارت از شهر گرگان حدود ۱۷ کیلومتر فاصله دارد و در قسمت جنوبی آن قرار گرفته است! وسعت دشت لار حدود 300 کمـ2 است که حدود آن مناطق کوهستانی است و بقیۀ آن را دشتی هموار تشکیل میدهد. در دامنۀ کوههای بلندی که دشت لار را در بر گرفته است، تپهماهورهای کمارتفاعی وجود دارد که هرچه به رودخانۀ لار نزدیکتر میشوند، کوتاهتر شده، و سرانجام در دشت هموار لار ناپدید میشوند. در سمت شمال 3 رودخانۀ مذکور و در دامنۀ شمالی، کوههای دیوسیاه، سهسنگ و چشمهکلا، و رودهایی مانند سیاهرود، رود پنیری، دریوک، لوتره و آبمشکانبار وجود دارند که آبریز آنها به سمت شرق است و بهسبب وجود ارتفاعات بلند در سمت شمال، به شاخۀ غربی رودخانۀ هراز نمیریزند، بلکه از دامنههای شمالی قلۀ دماوند عبور کرده، در منطقۀ کهرود بالا و کهرود پایین و علیآباد در مسیر جادۀ هراز به شاخۀ جنوبی رودخانۀ هراز میپیوندند. رودهای سمت شمال کوههای مذکور از غرب به شرق به ترتیب اینها هستند: بطاهرکلا و خوشرود که از دامنههای شمالی کوه قبله و کوه خرسنگ سرچشمه میگیرند، کمررود که از دامنۀ شمالی کوه سرخک جاری است، رود درۀ گوشلک که از کوه کبود آغاز میشود، و یالرود و حطررود که از دامنههای شمالی کوه چپکرو سرچشمه میگیرند.

این قله سرچشمه اصلی رودخانهٔ وارنگرود بوده که سرچشمه و منبع اصلی دریاچهٔ سد کرج است. قله خلنو، از جنوب به شمشک و رودبار قصران، از شمال به درهٔ رودخانهٔ وارنگرود، از شرق به دشت لار (محدوده لواسانات) و از غرب به وسیلهٔ خطالرأس هرزهکوه به درهٔ رودخانه کرج متصل میشود. کوه دماوند از جانب شمال توسط رودخانهٔ تینه، از سمت جنوب و شرق توسط رودخانهٔ هراز و از سمت غرب نیز توسط رودخانهٔ لار محصور شدهاست. در فصل بهار و تابستان هوا خنک و معتدل است و با وجود گل های شقایق قرمز و درختان تنومند طبیعتی محصور کننده را شکل می دهند. وی دربخش دیگری با اشاره به اینکه ساخت سد لار درابتدا با هدف تامین بخش کشاورزی مازندران ساخته شده، اما پس از افتتاح به طور کامل به استان تهران هدیه و واگذار شده است، خاطرنشان کرد: حتی در سالهای اخیر، مسئولان استان تهران با دست درازیهای غیرمسئولانه خواهان انتقال آب چشمههای اطراف سد لار که تامین کننده آب وحیات رودخانه هراز ومردم مازندران است، به سمت سد لار دارند. اگر می خواهید در مورد این قلعه اطلاعات بیشتری به دست آورید، در ادامه با ما همراه باشید. اگر خوب دقت کنید؛ گوسفندانی خواهید دید که در حال مرتعی هستند و لذت گشت و گذار در این مکان را چندین برابر خواهد کرد.

قدمت تاریخی دره لار به قرون اولیه اسلام میرسد و در چند سده اخیر به سبب داشتن آب و سبزه خوب مورد توجه خاص بودهاست که از ۲۷سال پیش این منطقه با وسعت ۷۳۵۰۰هکتار به پارک ملی تبدیل شد، در سال ۱۳۵۷پارهای تغییرات در حد و حدود منطقه داده شده و از سال ۱۳۶۱برابر مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به منطقه حفاظت شده تبدیل و در سال گذشته نیز منطقه مذکور مجدداً طبق مصوبه شماره ۱۹۷مورخ ۲۵/۷/۱۳۸۰شورای عالی حفاظت محیط زیست به پارک ملی ارتقا یافت و قسمتهای گستردهای از حوزه آبخیز لار نیز با مصوبه قانونی به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شدهاست. این ماهی جز در زیستگاههای بسیار خاص قادر به زندگی نیست. بسیاری از ما عادت داریم تا منطقهای را میبینیم که کمی گود است و در آن آب هم وجود دارد، تنی به آب بزنیم و دلی از عزا در بیاوریم؛ اما واقعیت این است که دریاچه گل رامیان برای شنا به هیچ عنوان مناسب نیست! در این مسیر محو زیبایی هایی خواهید شد که بیشتر به یک پارک جنگلی شباهت دارند و در انتهای آن فضای خاصی برای پارک خوردوها تعیبه شده است، اما بعد از این مسیر باید تقریبا 200 متر پیاده روی کرده و از پل ها و رودخانه هایی بگذرید تا به آبشار دوقلوی زیارت برسید. با ورود به این جاده و با گذر از میان باغات همواره سبز پرتقال به روستای سیاهکل رود و خیاط محله وارد خواهید شد. در این میان رود لار معروف ترین رود این منطقه محسوب می شود.

با عبور از این دشت دیدنی به جاده ای مالرو که در ضلع شمالی دشت هویج قرار دارد، می رسید که به گردنه افجه ختم می شود و این جاده شما را به دشت لار کوچک که معروف به لار خشک یا قلقلک است می رساند. این رودها سرچشمۀ شاخۀ غربی رودخانۀ هراز را ــ که از شرق جادۀ چالوس آغاز میشود و در جهت غرب به شرق از روستاهای نسن، پیل، تنه، نیکنامده، یوش، یاسل، بلده، زرینکمر، دویلات، ولاشید، تاکر، سوتهتالار، و رزن عبور مینماید ــ تشکیل میدهند، و در محل هردورود به جادۀ هراز و شاخۀ جنوبی رودخانۀ هراز ــ که سرچشمۀ آن از گردنۀ امامزاده هاشم در مرز شهرستان دماوند آغاز میشود و از جنوب به شمال جریان دارد ــ میپیوندند. متاسفانه با توجه به طبیعت زیبا و دسترسی راحتی که برای این آبشار وجود دارد اما امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است. این منطقه سبز و زیبا جاذبه های گردشگری و زیبایی های طبیعی فراوانی را نیز در درون خود جای داده است و از جمله مناطق توریستی استان گیلان به شمار می رود. در سمت جنوب کوههای نامبرده، دهها دره و رود نسبتاً کوتاه وجود دارد که سرچشمۀ اولیۀ رودخانۀ لار را تشکیل میدهند. رودهای ذکرشده در محل روستای کلیک واقع در جنوب غربی بلده به یکدیگر پیوسته، و به شاخۀ غربی رودخانۀ هراز میریزند.

شاخابههای انتهای غربی رودخانۀ هراز که از دامنههای شرقی قلۀ آزادکوه (با ارتفاع 355‘4 متر) آغاز میشود. آب این رودخانه تا پیش از برپایی سد لار در 1361 ش به رودخانۀ هراز میریخت. دشت لار از سال 1361 به بعد به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شده است و از سال 1370 مساحتی حدود 56000 هکتار از آن جزو منطقه تیراندازی و شکار ممنوع قرار گرفته است. سهشنبه 99/5/28، مشهد , (اخبار رسمی): یکی از پدیده های بی نظیر طبیعی در شمال ایران و در مازندران، آبشار آب پری می باشد که در بین عجیب ترین و شگفت انگیز ترین آبشار هایی است که هر ساله گردشگران و توریست های بسیاری برای دیدن آن به مازندران سفر می کنند. این رشته از کوهها با جهت شمال به جنوب، بر روی نوار مرزی ایران و ترکیه امتداد یافته، با رسیدن به کوه موسوم به شیخان و توسط دره آلواتان سردشت و رودخانه زاب کوچک که از ایران به داخل عراق جاری است، از کوههای کردستان جدا میشود. حتی توصیه می شود که به مراکز خرید نور نیز مراجعه نمایید تا بتوانید با خرید آن چه نیاز دارید از پاساژ های این شهر استفاده کنید. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۰ نفر بودهاست. اگر به نقشه ایران بنگریم، در فاصلهای نه چندان دور از زاگرس نواری کوهستانی منقطع و در عین حال با امتداد شمالغربی به جنوبشرقی، از جنوب قم تا حوالی رفسنجان به پیش میرود. علم کوه دیواره ای دارد که این دیواره از گذشتههای دور مورد توجه کوهنوردان جهان بوده و کوهنوردان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی و … زیرا هر یک از آنها در نقاط گوناگون جغرافیایی و دور از یکدیگر و جدا شده توسط دشتها و بیابانها قرار دارند. آبشار رنگو دارای دریاچهای نیم دایرهای بوده و از 1 محل ریزش اصلی وچندین محل ریزش فرعی تشکیل شده است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 7

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 78
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 334
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 828
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 5198
  • بازدید ماه : 29897
  • بازدید سال : 148893
  • بازدید کلی : 455989
  • کدهای اختصاصی